Saturday, June 27, 2009

Omwille van de vrijheid overstappen naar Fedora 11?


Waarom ik weer van Ubuntu naar Fedora ben overgestapt.
bron: Haziran 22, 2009 door atomkarinca

Ik ben maar een gewone jongen (net als in het Lynyrd Skynyrd liedje). De reden dat ik overgestapt ben van Windows naar Linux is een erg eenvoudige : vrijheid. Ik had bijna voor $ 30.000 aan illegaal gekopieerde software op mijn Windows-machine (dat is de Windows manier een computer te gebruiken, zie je) en een dag dacht ik bij mezelf "Er zijn mensen hard werken aan de ontwikkeling van deze software en of ik het nou leuk vindt of niet zijn, zo veel kost het. Als je ze niet wilt betalen dan moet je het eigenlijk ook niet gebruiken. " Dat gaf de doorslag en toen heb ik mijn harde schijf schoon geveegd en ging volledig met vrije software werken; cold turkey; keihard afkicken.
Mijn commentaar: Ik snap dit wel, deze redenering, maar toch was dit voor mij niet zo'n belangrijk punt. Ik computer als leek wat voor mezelf. Ik vind het leuk, maar ik verdien er niet mijn brood mee. Ik vind het dan ook niet reeel erg veel geld te betalen voor iets dat ik zo af en toe gebruik en dat me geen financieel gewin oplevert. Wel was ik gedwongen voor mijn gehandicapte dochter aangepaste software te kopen. Ik vind die prijzen exorbitant hoog, net als trouwens als de prijzen van andere voorzieningen/aanpassingen. Voor zakelijk gebruik ligt de zaak heel anders.


"Ik gebruikte Ubuntu uitsluitend voor ongeveer 3 jaar, voordat ik Fedora, Mandriva, OpenSUSE en een paar anderen uitprobeerde. ik vond het werken met Ubuntu prettig en zorgde ervoor dat een hoop mensen er ook op overgestapt zijn . Maar nu ben ik, hoewel toch een liefhebber van Ubuntu, aan het werk met behulp van Fedora 11. En de reden is weer simpel: vrijheid.

Er is een hoop hype / oorlog rond de "Mono kwestie" de laatste tijd, maar daar wil ik niet al te diep op ingaan. Mijn advies is, wederom, eenvoudig: ik wil niets dat in verband staat met Microsoft, alstublieft. Microsoft bleek in het verleden geen stap te zetten zonder kwade bijbedoelingen. Zij houden niet van vrije software, ook niet van mensen vrije software gebruiken, en zij houden er niet van dat bedrijven hun hardware leveren met gratis software. Dat is tot daar aan toe. Maar als ze beginnen met het omkopen van rechters, druk overheden uit te oefenen (ja op regeringen nota bene), chanteren via OEM leverantievoorwaarden. En hun licenties inzetten tegen iedere computergebruiker die ze kunnen klemzetten. Dan wordt het te gortig. We hebben gezien hoe een paar van hun licenties als trojaanse paarden worden ingezet (een snelle blik op http://www.groklaw.net/ volstaat). Dat betekent dat we niet kunnen en wat nog belangrijker is, niets moeten vertrouwen dat vanuit Microsoft komt.

Terug naar het oorspronkelijke onderwerp, als Ubuntu zou alleen wat software, ontwikkeld met Mono in de distributie zou hebben opgenomen dan zou ik daar nog prima mee hebben kunnen leven. Maar bijna telkens wanneer er een discussie draad over Mono op Ubuntuforums staat of een idee over Brainstorm en het gaat in een negatieve manier over Mono, wordt de discussiedraad geblokkeerd of verwijderd. Waarom verdedigt Ubuntu Mono? Zouden niet de Mono-ontwikkelaars degenen moeten zijn die Mono verdedigen ? Of laten ze anders duidelijk zeggen dat "Het is helemaal aan de ontwikkelaars of we verder gaan met of zonder Mono". Ok,dat kan, dat is prima, dan weet ik waar ik aan toe ben. Ik zou dan weten dat Ubuntu is niet meer een gemeenschap-gedreven distributie is. En dat ik een goede keuze heb gemaakt over te schakelen naar Fedora.

Vanaf nu zal ik geen gebruik meer maken van Ubuntu, noch zal ik andere mensen stimuleren om het te gebruiken. Fedora overweegt nu zelfs Mono ter verwijderen uit zijn software kanalen, laat staan dat ze de distro standaard voorziet van ingebouwde Mono toepassingen. Ubuntu is niet de enige newby-friendly distro die er is. Dat is het mooie van vrijheid, dan zie je: Ik ben vrij om te kiezen.

De reden waarom ik dit verhaal zo interessant vindt, is dat de mate van democratie en openheid van de Ubuntu fora/gemeenschap voor deze gebruiker aanleiding is van distro te wisselen. Niet hoe de distro eruit ziet, en zelfs niet of er wel of niet Mono in zit, maar dat hij de beheerders en machthebbers van het Ubuntu web niet meer vertrouwt. Het recht op kritiek en discussie in eigen kring en dat ieder daar even veel greep op lijkt te hebben, - wat ik zelf het basis-demokratisch gehalte noem- daar vertrouwt hij de Fedora gemeenschap blijkbaar meer in. Ik kan niet beoordelen in hoeverre hij daar gelijk in heeft, maar ik ben het wel met hem eens dat ik dit aspect wel heel erg belangrijk vind. Daarom ben ik er ook heel erg voor dat er een flink aantal gemeenschappen naast elkaar blijven bestaan. Een soort bio-diversiteit in distro en gemeenschappen. Sterke en zwakke kanten kunnen zich uitkristalliseren, iedere complexiteit heeft weer zijn eigen innerlijke dynamiek en kracht; veel verschillende manieren van samenwerking en participatie kunnen worden beproefd. Het zijn de mensen, telkens weer uniek, met hun zwakheden en maar ook inspirerende kwaliteiten, die er telkens weer iets anders van maken.


Over Fedora las ik toevalligerwijs of niet, nog een ander erg positief verhaal, geschreven door een bewonderaar:

Fedora leeft en ademt de 4 F's: Freedom, Friends, Features, First. Dit geeft een zeer goede weergave van de fundamentele principes op de Fedora Project website, maar mijn ervaringen zijn een beetje meer persoonlijk. Vanuit mijn perspectief:

Vrijheid, freedom staat voor hun toewijding aan open software, ook die voor open content. Het Fedora Project en gemeenschap leggen zeer veel nadruk op de transparantie en doorzichtigheid in alles wat ze doen. Alles wat de Fedora Project doet is gedocumenteerd online ... en dan bedoel ik ook alles. Afschriften van IRC vergaderingen, e-mails verstuurd naar de verschillende e-mail lijsten, enz. In feite is er zo veel informatie over het project, het besturingssysteem en verschillende projecten binnen de werkingssfeer van dat alles, dat het soms moeilijk om er door de berg informatie heen alles te vinden wat je zoekt, maar het is een kleine prijs die je betaalt voor het feit dat alles openlijk online beschikbaar.

Vrienden, friends,dat die er zoveel zijn, volgens de officiële Fedora beschrijving, dat vormt de kracht van hun gemeenschap. In mijn ervaring gaat het nog veel verder dan dit. Het gaat over echte mensen en wat ze doen in de echte wereld, over activiteiten die ze samen ondernemen, als ook vrijwilligerswerk en het samenwerken aan diverse Fedora gerelateerde projecten. Natuurlijk is het het principe van de vrijheid, de Freedom verbindt velen van ons, maar ik vind het ook zich verder uitstrekt naar het terrein van onze levensbeschouwelijke opvattingen over de wereld, niet alleen software. Ik denk dat dit is de reden waarom velen zo diep toegewijd zijn aan Fedora en hun core opdrachtgevers. Via onze (On-Disk.com) activiteiten in de Open Source gemeenschap wij hebben veel mensen ontmoet die vrijwilliger zijn en werk voor het Fedora Project doen . Deze mensen doen het niet voor het geld of de roem, maar uit een veel diepere inzet en overtuiging dat de technologieën die ze helpen verder te ontwikkelen en bevorderen moeten toebehoren aan de gehele mensheid, en niet een bepaalde persoon of onderneming entiteit.

Functionaliteit, functionaliteit en meer functies. Innovatie tot een bruikbare staat te brengen, dat is Fedora's centrale doel. Ik vind het rechtvaardig om te zeggen niemand het beter heeft gedaan, of de potentie van Linux en Open Source verder heeft opgerekt dan Fedora. Elke nieuwe release biedt nieuwe baanbrekende technologieën die snel geabsorbeerd in de bloedbaan van de Linux en Open Source gemeenschap, voedt deze met nieuwe perspectieven en allerlei nieuwe functionaliteit.

First, haantje de voorste, omdat bij Fedora men niet gewoon is te wachten totdat iemand anders er wel uitkomt, maar om actief werken aan ideeën en concepten, zelfs als het ze nog niet levensvatbaar zijn. Levensvatbare oplossingen komen niet uit het niets, ze worden ontwikkeld door iemand, en de Fedora gemeenschap is vaker wel dan niet de club, die er het meest zijn schouders onder zet. Ik heb vrijwilligers bezig gezien, hoe ze met nog ruwe ideeën aan de slag gaan en maken dat het gewoon gebeurt. Dit gebeurt zo vaak. Ik kan me niet eens herinneren, dat ik iemand hoorde iemand zeggen dat iets gewoon niet kon worden gedaan ... dat zit gewoon niet in hun vocabulaire. Je zou kunnen horen, "het kan nog niet", maar niet, dat het niet kan worden gedaan, dat het niet mogelijk zou zijn.
Nou zal ik eindelijk eens aan e bespreking van Fedora 11 beginnen, ik wil alleen maar een hartgrondig gevoeld dankjewel laten horen aan dhet Fedora-project en de gemeenschap voor hun harde werk en inzet ... IHoed af, voor jullie allemaal.

http://on-disk.com/cms/index.php?wiki=Review-Fedora_11_page1

Nu is dit natuurlijk geen onpartijdige waardering, maar wel heel mooi dat iemand die er zo dichtbij staat, er zo oprecht positief over kan praten. Dat maakt me wel nieuwsgierig. Ik heb de live cd uitgeprobeerd, en wat ik zag beviel me wel en ga met een nieuwe pc die er de komende maanden aankomt zeker mee aan de slag...De rest van de recensie is trouwens zeer informatief! Probeer de link hier vlak boven.


No comments:

Post a Comment