Monday, December 20, 2010

Ongekend: Volkskrant in een advertorial-omslag voor de iPad

De Volkskrant had een omslag met belangrijk nieuws, denk je dan. Het bleek een advertorial voor de iPad. Alleen waren ze vergeten, dat erboven te zetten. Allemaal positieve verhalen van gebruikers, ja, een echte advertorial. Mijn leven is veranderd door het nieuwe product, vertelden de stukjes. En dat was ooit de kritische pers!! Maar ja, het geld gaat voor. De tijden zijn te slecht om een kritische mening uit te dragen. Maar zo is de gelijkschakeling wel compleet.

De kranten denken eindelijk een manier gevonden te hebben om aan het internet te verdienen in plaats van er onder te lijden. De NRC en nrc.next waren er al eerder mee, maar de Volkskrant heeft nu ook zijn iPad app.

Wat opvalt is dat iedere kritische noot ontbreekt: dat tegenover de goede software-integratie op het iOs platform (iPod Touch, iPhone), een belachelijke hoge prijs staat voor de geleverde hardware componenten.

Maar veel erger is de vendorlock-in; je koopt met het apparaat een totale afhankelijkheid van de iApp store.
Zie voor nog steeds actuele uitleg mijn alweer bijna een jaar oude post op deze blog

iPad erg slecht, iBad voor vrijheid computergebruiker

Ik zal de iPad nooit kopen omdat ik geen Polaroid-computer wil, maar eentje die ik kan gebruiken zoals ik wil en waar de teller (in geld) niet doorlopend loopt, zodra ik hem gebuik.


Een aardige noot bij dit bericht:
Wall Street onderzoek naar bescherming priviacy mobile phone appps

Uit het onderzoek blijkt dat 56 van de 101 applicaties het unieke identificatienummer van de mobiele telefoon naar externe partijen sturen. Daarbij versturen 47 applicaties de locatie van de mobiele gebruiker naar bedrijven. De applicaties die deze privégegevens versturen zijn vooral bestemd voor de iPhone.

Een voorbeeld is Textplus 4, een veelgebruikte iPhone app voor text messaging. Deze verstuurt privé-informatie van de gebruiker naar maar liefst acht bedrijven, inclusief de postcode waar de mobiele beller zich op dat moment bevindt. Twee bedrijven ontvangen ook de leeftijd en het geslacht van de gebruiker.

Een ander voorbeeld is Pandora, een muziekapplicatie voor zowel iPhone als Andriod. Deze applicatie verstuurt onder andere de leeftijd, het geslacht, de locatie en het identificatienummer naar verschillende advertentienetwerken.


bron voor het uitgebreidere verhaal; er is geen aanleiding aan te nemen dat dit voor de iPad apps anders ligt.

No comments:

Post a Comment